"Roken en schaatsen gaan niet samen."

Een letterlijk geciteerde quote van mijn teamleider.



De hele school kreeg een mailtje of ze mee wouden doen met het NK Schoolschaatsen. Dikke prima, ik en 3 andere vriendinnen ons opgegeven als team (meer omdat we dan een dagje vrij zijn dan om het schaatsen zelf). Klein detail: ik kan voor geen meter schaatsen. Anyway, alles leuk en goed en geweldig, maar toen opeens moesten we naar de teamleider.

Ik en mijn vriendin met ons goede gedrag naar onze teamleider, want "opeens" heb je toestemming nodig om te mogen schaatsen. En raad eens? Die toestemming kregen we natuurlijk weer niet.

Als dat nou een beetje een fatsoenlijke reden had was dat ook niet zo'n probleem geweest, maar nee. Deze goede en vriendelijke meneer kwam met de volgende redenen (letterlijk geciteerd):

"Jullie mogen niet schaatsen, want jullie roken en roken en schaatsen gaan niet samen." (ik zei nog dat ik ook bij de sportschool zit en dat dat ook gewoon prima gaat, maar dan was ik maar een uitzondering)
"Volgens mij willen jullie gewoon een dagje weg van school." (wat ik overigens niet kan ontkennen)
"Volgens mij kunnen jullie helemaal niet schaatsen."
"Jullie roken op het schoolterrein en dat mag niet dus ik ga jullie ook niet belonen."

Dat is trouwens ook nog een puntje. Sinds begin dit schooljaar is onze school gewoon spontaan rookvrij geworden, althans, dat is het streven. Punt is dat niemand er ook maar een flikker op uit doet. De meeste leraren kijken er naar en lopen door. Ik zie die mensen gewoon denken: "Deze kinderen bereiken vast niks in hun leven." Gelukkig zijn er ook nog een paar uitzonderingen:

1. Een leraar komt, zegt: "Druk je je sigaret even uit?", je stopt hem terug in je pakje, de leraar loopt door en je rookt je sigaret op.
2. Een leraar komt, krijgt last van woede, je gaat de discussie met hem/haar aan en tegen de tijd dat de discussie is afgelopen heb jij je sigaret al opgerookt.
3. We hebben ook nog een conciërge die altijd zegt: "We gaan voor een rookvrij schoolterrein!!!". Vroeger ging ze dan nog even discussiëren maar ze heeft tegenwoordig de hoop al opgegeven en loopt rustig door met een vuilniszak of een emmer water of zo iets.

Ik vind het zo'n ontzettende onzin, echt te belachelijk voor worden. Al die regels spreken elkaar zo tegen. "Je mag niet van het schoolterrein af." "Je mag niet op het schoolterrein roken, ga maar een rondje lopen." Het niveau van mijn school daalt echt per jaar en ik heb medelijden met de arme kindertjes die over 5 jaar op deze school zitten.

Een voorbeeld: Ik en mijn leuke en gezellige pauzevriendjes stonden buiten een sigaret te roken. Hij was op, dus wat doe je: je smijt dat kutding op de grond. Vervolgens komt er een super aardige geweldige vrouw de confrontatie aangaan met een vriendin van me: "RAAP JE PEUK OP EN GOOI HEM IN DE PRULLENBAK!!" (Lees dit in een shagstem met veel woede). Dikke bullshit, er liggen honderd doezend peuken over het hele schoolterrein en mevrouw vond het nodig om mijn vriendin die ene peuk op te laten rapen. Logische reactie: ze deed het niet. Het gevolg: een gesprek met die gekke vrouw, haar mentor en de teamleider. Klein detail: de vrouw sloeg de sigaret uit de hand van een andere jongen die op de grond viel. Ze liet natuurlijk die peuk liggen.

En dan gaan ze nog een beetje lopen dreigen je ouders te bellen om te vertellen dat je rookt. Alsof dat nog niet bekend is, zeg maar. Wat ook nog typisch is, is dat de leraren die wel roken maar een beetje schijnheilig in hun auto gaan lopen paffen.

Ik ben gewoon van mening dat roken je eigen keus is en dat je daar niet om belemmert mag worden. "Je mag niet schaatsen want je rookt" is net zoiets als "Je mag geen koffie drinken want je werkt bij de Gamma" (alleen dan een beetje anders). Deze ontieglijk slechte vergelijking van het niveau van een baksteen is misschien maar het teken dat ik moet stoppen met dit ouderwetse gelul.

PS: Ik heb vandaag een nieuw shirt gekocht hij is echt leuk.
PPS: Ik heb morgen het NK Debatteren voor Scholieren en ik mag meedoen ondanks ik rook wat een service.
PPPS: Ik heb vandaag al 5 croissantjes gegeten.

De groet'n


2 opmerkingen:

bedankt voor je reactie ix oo ix oo